wróć

ENERGA SOPOT CLASSIC

Amerykanin w Sopocie

Pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic, którego organizatorem jest Polska Filharmonia Kameralna Sopot oraz Miasto Sopot odbyła się w 2011 roku. Z założenia wydarzenie zawsze rozpoczyna Koncert inauguracyjny, który odbywa się w Operze Leśnej. W tym roku po raz drugi odpowiadaliśmy za wizerunek oraz promocję tego wyjątkowego wydarzenia.

Wyjątkowa edycja

Tegoroczna edycja była wyjątkowa!

  • Po pierwsze była to V edycja, a więc jubileuszowa.
  • Po drugie Koncert inauguracyjny był poświęcony muzyce Georga Gershwina, a więc z desek Opery Leśnej rozbrzmiała energetyzująca muzyka lat 20. i 30. XX w., a wśród niej popularne utwory takie jak: Błękitna Rapsodia, czy Summertime, który doczekał się już ponad 33 tysięcy coverów.
  • Po trzecie Festiwal z Sopot Classic zmienił nazwę na Energa Sopot Classic. Energa SA została sponsorem tytularnym wydarzenia, co świadczy o rosnącej pozycji Festiwalu.
  • Po czwarte rozpoczęto działania społecznie odpowiedzialne. Uczestnicząc w Festiwalu, można było wspierać ważny dla organizatorów cel.

Oczekiwania Klienta

Konsekwentnie stawianym sobie przez organizatora Festiwalu celem jest zainteresowanie ofertą muzyczną osób, które na co dzień nie są stałymi bywalcami koncertów filharmonicznych. Klient oczekiwał od naszej firmy, że promocja V edycji Festiwalu dotrze nie tylko do melomanów, którzy doskonale orientują się w ofercie preferowanego przez siebie gatunku muzycznego, ale także przekona osoby, które dotychczas nie uczestniczyły w tego typu wydarzeniach, że warto skorzystać z oferty festiwalowej, odrzucając inne alternatywy na spędzenie wolnego wieczoru.

Podsumowując, otrzymaliśmy dwa główne zadania:

  • Stworzenie wyróżniającej kreacji graficznej V edycji Festiwalu, która będzie skutecznie docierała do określonych wcześniej grup docelowych.
  • Zaplanowanie działań promocyjnych, które zapewnią jak największą frekwencję podczas Koncertu inauguracyjnego i pozostałych trzech koncertów V edycji Festiwalu.

Po IV edycji Sopot Classic byliśmy przekonani, że obrany wówczas kierunek był prawidłowy. W związku z tym planując działania dla tegorocznej edycji, korzystaliśmy z dotychczasowych doświadczeń. Postawiliśmy na efektywne docieranie do miejsc, w których pojawiają się mieszkańcy i turyści. IV edycja dostarczyła także wniosków na temat motywowania grupy docelowej do udziału w koncertach, co pozwoliło modelować kolejne działania związane z promocją. Nowym torem, jaki przyjęliśmy w komunikacji, było położenie nacisku na edukację muzyczną, która miała na celu ośmielenie potencjalnych odbiorców Festiwalu.

Amerykanin w Sopocie

W tym roku pracując nad kreacją, korzystaliśmy z klucza, który powstał podczas planowania IV edycji Festiwalu. Staraliśmy się, by powstające projekty graficzne nie były oderwane od tematyki Festiwalu oraz jego korzeni. Powstał projekt, w którym ponownie kompozytor, któremu poświęcony został Koncert inauguracyjny, znalazł się w... Sopocie. Dodatkowo graficznie projekt inspirowany był i nawiązywał do plakatów z epoki, w której tworzył George Gershwin – lat 20. i 30. XX wieku.

Nośniki reklamowe, czyli w jaki sposób Festiwal docierał do odbiorcy?

Naszym celem po raz kolejny było dotarcie do miejsc, w których pojawiają się mieszkańcy i turyści. Do działania zaangażowaliśmy trójmiejskie restauracje, kawiarnie, hotele, biblioteki oraz galerię handlową. Chodziło o to, by materiały promocyjne pojawiały się w miejscach, które w okresie wakacyjnym są odwiedzane zarówno przez mieszkańców, jak i turystów. Nie mogliśmy jednak zapomnieć o tych, którzy w lipcu nie wypoczywają, dlatego promocję festiwalową skierowaliśmy również do gdańskiego centrum biznesowego i firmy zrzeszającej pomorskich przedsiębiorców.

W restauracjach pojawiły się festiwalowe podkładki pod talerze promujące wydarzenie z ciekawymi informacjami na temat twórczości kompozytora, a także Gazety Festiwalowe. Dzięki temu każdy oczekujący na realizację zamówienia mógł zagospodarować swój czas, studiując zawartość podkładki i gazety. Na nośnikach zamieściliśmy też link, który odsyłał do strony internetowej Festiwalu, gdzie można było posłuchać najpiękniejszych utworów Gershwina. Takie działanie było niezwykle skuteczne, ze względu na generowany zasięg, a także realizowało ważne zadanie komunikacyjne – edukowało! Umiejscowienie informacji o wydarzeniu w taki właśnie sposób, w miejscach powszechnie dostępnych dla wszystkich, implikowało myślenie: „Skoro propozycja pojawia się w takim kontekście, to być może jest dla mnie?”.

Eventy z Summertime  w tle

Zwieńczeniem działań komunikacyjnych były dwa eventy, zorganizowane w przestrzeni miejskiej Sopotu. Na chwilę turystów i mieszkańców przenieśliśmy w atmosferę nowojorskich ulic pierwszej połowy XX wieku. Hostessy w strojach prosto z Broadway’u oraz „gazetowy chłopiec” zapraszali na Koncert inauguracyjny, rozdając Gazetę Festiwalową i zaproszenia z kodem rabatowym. Całość dopełniała wygrywana przez klarnecistę muzyka Gershwina – zapowiedź tego, co miało się wydarzyć w Operze Leśnej już za kilka dni.

Chłopiec gazetowy pojawił się również o poranku w największych ciągach komunikacyjnych w trzech miastach, rozdając poranną Gazetę Festiwalową spieszącym do pracy mieszkańcom Trójmiasta.

Celem była zmiana stereotypowego myślenia oraz oswojenie odbiorcy z tematem muzycznym. Znacznie łatwiej jest podjąć decyzję o działaniu, jeśli wiemy, czego się spodziewać i kiedy mamy pojęcie o tym, co nas czeka. W ten sposób łatwiej jest także odbiorcy zaprosić inne osoby do współuczestniczenia w inicjatywie. Tego typu działania były niezbędne dla budowania rozpoznawalności Festiwalu oraz dla motywowania do uczestniczenia w koncercie. Suma wszystkich tych działań, a więc ilość punktów styku i działanie „efektu czystej ekspozycji” zaowocowały dobrą frekwencją podczas Koncertu inauguracyjnego.

Koncert inauguracyjny

Z niecierpliwością czekaliśmy na 2 sierpnia, godzinę 20.00, czyli rozpoczęcie Koncertu inauguracyjny, a tak naprawdę frekwencję, która do samego końca nie był nam znana i była prawdziwym sprawdzianem efektywności zaplanowanych i przeprowadzonych przez nas działań. W efekcie widownię Opery Leśnej wypełniło niemalże 5 tysięcy słuchaczy, wyczerpując tym samym pojemność obiektu. Siła owacji dużej liczby widzów i wcześniejsze działania promocyjne zostały zauważone przez prasę i opisane w pochlebnej recenzji.